Lekcija 2

1.5. Portali

Portal predstavlja lokaciju na internetu na kojoj se može naći veliki broj informacija podeljenih u kategorije i sekcije, dobijene iz različitih izvora. Uz informacije portali pružaju i mnoštvo servisa kao što su email, blog, radio, mape, foto galerije, adresar i mnoge druge.
Jedna od važnih opcija portala je personalizacija, što podrazumeva mogućnost da posetilac kreira svoj profil i po svom nahođenju kreira prikaz informacija na portalu. Personalizacija omogućava i veću interakciju na portalu, jer osim relacije portal-posetilac postoji i relacija posetilac-posetilac. Određeni portali imaju i opciju u kojoj i posetioci mogu kreirati sadržaj.

1.5.1. Vrste veb portala

Veb portali se u osnovi dele na horizontalne i vertikalne. Horizontalni portal predstavlja čitav spektar onlajn sadržaja, poseticima pruža informacije iz svih oblasti i sadrži razne servise. Vertikalni portali pružaju informacije iz određene oblasti.
Klasičan horizontalni portal u Srbiji je nadlanu.com , sadrži informacije iz oblasti filma, muzike, sporta, pozorišta, vremensku prognozu, onlajn šoping… Jedan od vertikalnih portala je sportskimagazin.com koji pruža informacije iz sporta, dalje razvrstane po sekcijama.
Portali se prema svrsi dele na:
•Informativne portale
•Portale za pretraživanje
•Personalne
•Regionalne
•Vladine
•Korporativne
Informativni portali pružaju veliki broj vesti, reportaža, intervjua, najava. Primer : Rts.rs
Portali za pretraživanje, takozvani pretraživači, imaju kao primarnu funkciju pretraživanje internet lokacija. Primer : naravno Google.com
Personalni portali kao osnovnu funkciju imaju totalno uređenje izgleda stranice za svakog od posetilaca. Korisnicima su na raspolaganju izvori vesti i servisa, a korisnici sami kreiraju izgled celokupne površine portala. Primer : Netvibes.com
Regionalni portali su po svom sadržaju fokusirani na određeno geografsko područije. U većini slučajeva sadrže mape ulica, vremensku prognozu, servisne informacije. Primer: Webplace.it
Vladini portali imaju kao primarnu funkciju komunikaciju između stanovništva jedne države i vlade. Pružaju osnovne servisne usluge i informacije o državnim službama, poslovanju, zakonima. Primer: Usa.gov
Komunikacija zaposlenih u okviru kompanija se vrši preko korporativnih portala. Komunikacija se odvija na relaciji menadžment – zaposleni, i zaposleni – zaposleni. Mogu se definisati onlajn grupe po sektorima, prikazivati informacije bitne za poslovanje kompanije, deliti resursi.

1.5.2. Portali i CMS

Portali se realizuju upravo uz pomoć sistema za upravljanje sadržajem. Od besplatnih onlajn programa za realizaciju portala izuzetno kvalitetni i primenjeni su pre svega Joomla i Drupal. Funkcionalnost koju pružaju je upravo namenjena portalima, i uz određene dodatke mogu predstavljati odličnu portal platformu.
Portal ne može bez sistema za upravljanje sadržajem, dok sistem za upravljanje sadržajem ne mora biti modifikovan samo u portal. Jednostavnji sistemi se mogu modifikovati u ličnu prezentaciju, manji info sajt, čak se i veći sistemi uz korišćenje svega nekoliko komponenti mogu modifikovati za recimo jednostavnu onlajn foto galeriju. Portali zahtevaju redovno ažuriranje, a to se može ostvariti samo uz pomoć sistema za upravljanje sadržajem.

Advertisements

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google photo

Komentarišet koristeći svoj Google nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s