Фејсбук зависност као зависност од коцке

Autor: Deutsche welle

Фејсбук може да изазове зависност по истом принципу као коцкарски аутомат, каже амерички аутор Алексис Мадригал. Он тврди да су многе интернет-странице намерно направљене тако да се корисници што дуже задрже на њима.Одлучили сте да на брзину проверите шта има на фејсбуку – и одједном схватате да сте изгубили готово цео сат. Амерички публициста Алексис Мадригал објашнава зашто се то дешава. Он тврди да људи који сатима гледају у профиле на фејсбуку, улазе у такозвану зону машине

„Шта је то зона машине? То је ритам. То је одговор на прецизно наштимовану повратну спрегу. То је моћна дисторзија простора и времена. Притиснете дугме. Нешто се деси. Притиснете га опет, … нешто слично, али не потпуно исто се деси. Можда сте нешто добили, можда нисте. И опет. И опет. И опет. И опет. Задовољство настаје понављањем, осећањем безбједности унутар те повратне спреге“ каже Мадригал.

Израз „Зона машине“ сковала је антрополошкиња Наташа Шил, која је проучавала људе који у Лас Вегасу играју на коцкарским аутоматима, и закључила да већина људи уопште не игра јер се нада да ће освојити новац. Они наводно западају у стање слично хипонози, при чему ништа око њих више није важно – укључујући ту и њихове свакодневне бриге.

Људи изгубљени на интернету, понашају се на исти начин, тврди Мадригал. После само неколико секунди, корисници не покушавају да постигну неки циљ – да нешто прочитају или напишу, већ само посматрају нови и нови садржај. На крају се осећају празним, јер нису продуктивно употребили своје време.

Мадригал жели да нагласи да његова гледишта не значе да он одбацује интернет – читање новина, посматрање занимљивих линкова или куповина преко интернета не стварају тај ефекат. Зона машине почиње тамо где корисник престаје да буде активан, и где скролује само ради скроловања.

Мадригал зато предлаже да се у друштвене мреже угради систем упозорења – на пример, после сваке стоте фотографије ваља на екрану показати упозорење и приједлог да се уради нешто продуктивно.

Странице које краду време

Мадригал критикује дизајнере страница социјалних мрежа, блогова и портала. Већина њих сматра да је важно да се корисници што дуже задрже на страни – односно, број минута који читалац проведе на страни је мерило квалитета те странице. Због тога дизајнери чине све да корисници „залутају“. Ова стратегија би могла да се обије о главу понуђачима садржаја, јер код људи ствара фрустрацију.

Фејсбук се такође труди да људе задржи на својој платформи, између осталог помажући игрице попут Фармвила и сличних пројеката. Дуго време које корисници проводе пријављени на тај сајт је добар аргумент када та фирма продаје рекламни простор.

Истовремено, Фејсбук се труди да иде у корак са трендовима. До недавно се представљао као место где се садржаји деле са пријатљима, али сада се планирају промене које би требало да омогуће да се садржаји са фесјбука у целости преносе на другим сајтовима. Раније је обично нуђен линк до тих садржаја, а њих су се примењивала подешавања о приватности. Сада би и непознати људи могли да коментаришу и „лајкују“ туђе постове. На тај начин,

Фејсбук планира да себи да већи значај као извор оригналних информација.

Извор: http://www.slobodnazona.info/index.php/%D0%B8-%D1%82/23075-%D1%84%D0%B5%D1%98%D1%81%D0%B1%D1%83%D0%BA-%D0%B7%D0%B0%D0%B2%D0%B8%D1%81%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82,

Advertisements

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google photo

Komentarišet koristeći svoj Google nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s